Bollnäs

Grundades söndag 22 maj 2022
Klubb 12954 - Distrikt 2330 - Charternummer Bollnäs Rotaryklubb
Bollnäs Rotaryklubb chartrades den 15 mars 1944. Initiativtagare var advokaten Carl Jacobsson. Ett konstituerande sammanträde hade hållits på Stadshotellet redan den 11 september 1943. Deltagare var bl a distriktsguvernören Uno Almgren och fyra medlemmar från fadderklubben Söderhamns Rotaryklubb.
Första sammanträdet ägde rum onsdagen den 22 september 1943.
Den första styrelsen utgjordes av:
Advokaten Carl Jacobsson, president Chefsredaktören Elon Andersson, vice president Juristen Lars Dixelius, sekreterare Bankdirektören Gösta Åkesson, kassaförvaltare Källarmästaren Elis Ellis, klubbmästare Möbelhandlaren Oscar Björkman, ledamot Kvällsmöten
Fram till rotaryåret 1963/64 var sammanträdena helt förlagda till kvällstid - utom sommarmånaderna. Detta år lades det in ett lunchsammanträde, sedan två och därefter tre per månad. Från 1978/79 blev det enbart lunchsammanträden. Under kvällsmötena intogs supé endast en gång per månad och mötestiden var inte begränsad till en timme, så föredragshållaren beövde inte stressa.

Drop in

Erik Tigerström föreslog på 60-talet att en kväll före julsammankomsten skulle ske i form av "Drop in" efter mönster från Söderhamns Rotaryklubb. "Drop in" förekom under ett 10-tal år, då man träffades under gemytliga former i Sparbankens samlingslokal och där serverades bl a uppskattad glögg efter apotekare Gustaf Lindéns recept. Klubbens nestor Oscar Björkman brukade då också deklamera Olle Svenssons dikt "Guss´ fre". "Drop in" upphörde då lokalen byggdes om, men kvällsmöten förekom ändå någon gång per år i form av företagsbesök.

Lokaler

Charterfesten ägde rum i dåvarande Stadshotellet, som låg vid Brotorget. Sedan flyttade klubben till Stora Hotellet, som senare blev Stadshotellet. En del besvärligheter förekom i början av 1970-talet före ny flytt till Frimurarehotellet. Den 6:e november 1990 flyttade vi till Scandic Hotel och den 25 augusti 2014 flyttade vi våra lunchmöten till restaurangen i Kulturhuset.

Festligheter

Det ansågs tidigt att damerna borde få vara med någon gång och så blev det. 1948 fick den årliga vårfesten ställas in p g a dålig ekonomi. Men många fester har det varit såsom vinter- och vårfester, kräftfester och gåsmiddagar. Bollnäs Inner Wheel-klubb bjöd till grisfest på Bolleberget i maj 1964 och vår klubb svarade med kräftfest i augusti. Medlemmen Wilhelm Paues initierade 1985 till temafester. Temat har varit ett visst land och så blev det fransk-, tysk-, italiensk-, grekisk-, astraliensisk-, ungersk- och österrikisk afton. Kanske den italienska aftonen är oöverträffbar. Glädjen var också stor när utbytesstudenten - en australienska med italienskt påbrå, dompterade Sven Fält, vår ansvarige för ungdomsutbytet, att dansa kängurudans. År 2002 utlystes en tävling i klubben om texten till en rotarysång. Den vanns av Sven Lönn och tonsattes av Inge Wortzelius.
Klubben har med fester firat sina 10-, 20-, 25-, 40-, 50-, 60- och 70 års jubiléer. När Bengt Anderson tjänstgjorde som distriktsguvernör 1993/1994 arrangerades distriktskonferensen i Folkets Hus den 23--24 april 1994 med 200 deltagare.

Rotary och kvinnorna

Från 1 juli 1989 tog Lagrådet (Rotarys lagstiftande församling) in ordet "person" i st f "male" i lagtexten och kvinnor kunde då bli medlemmar. Den 6 november 1990 var en speciell dag i Bollnäs Rotaryklubb, då två kvinnor: barnomsorgschefen Birgitta Englund (Mobacke) och kyrkoherden Gunborg Wäppling valdes in som medlemmar.
Den första kvinna som utsågs till president i Bollnäs Rotaryklubb var Birgitta Norinder, 1997/1998.

Positiva burken

Den 17 juli 1984 debuterade klubben med en "Födelsedagsgris" som skänkts av Bengt Anderson. Den skulle gå runt inför medlemmarnas födelsedagar och pengarna gick till Rotary Foundation. Den 25 juni 1985 gick spargrisen sin sista tur runt borden och ersattes av "Positiva burken" som används än idag vid varje lunchmöte.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 51